Blogi: 8 vinkkiä loistavaan vuokrasuhteeseen

8 vinkkiä loistavaan vuokrasuhteeseen

Monesti ajatellaan, että vuokralainen on vain maksamassa asunnon omistajan lainanlyhennyksiä eikä siitä tarvitse juuri sen kummemmin huolehtia, kunhan vuokra tulee tilille. Asiahan ei ole näin, vaan vuokralainen on sinun asiakkaasi, josta sinun tulee pitää huolta. Sana ”asiakas” kuvaa tässä tapauksessa hyvin vuokrasuhdetta, koska ethän töissäkään vastaa asiakkaalle töykeästi, jätä hoitamatta jotain sovittua asiaa tai ole auttamatta jos vastapuoli selkeästi sitä tarvitsee. Asian voi ajatella myös niin, että hyvällä huolenpidolla ja palveluasenteella vuokralainen viihtyy asunnossasi 3 vuotta sen sijaan, että olisi tympääntynyt toimintaasi ensimmäisen vuoden aikana ja lopettanut vuokrasuhteen heti määräaikaisuuden jälkeen. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa joudut taas laatimaan uudelleen vuokrailmoitukset ja etsimään vuokralaista kissojen ja koirien kanssa. Seuraavassa 8 vinkkiä joilla rakennat ammattimaisen toimintatavan puuhastelun sijaan:

1. Vastaa puhelimeen
Jos vuokralainen soittaa tai laittaa viestiä, pyri vastaamaan mahdollisimman pian tai jos et heti pysty vastaamaan niin palaa asiaan mahdollisimman pian. Voi olla tilanne, että avaimet ovat unohtuneet tai jotain muuta kriittistä. On myös hyvän palvelun merkki vastata nopeasti, jolloin vuokralaiselle tulee olo, että sinua kiinnostaa mitä hänelle kuuluu. Mikään ei ole niin ärsyttävää kuin että vuokranantajaa ei saa kiinni eikä hän palaa asiaan vaikka lupaa.

2. Auta
Vuokralainen voi olla elämänsä ensimmäistä kertaa poissa kotoa, joten apua saattaa tarvita aivan tavallisen tuntuisissa tilanteissa. Ei ole  harvinaista, että voit joutua neuvomaan kuinka tiskikonetta käytetään. Tällaisissa tilanteissa avustaminen parantaa vuokrasuhdetta aivan varmasti ja erotut niistä vuokranantajista, jotka vastaavat näissä tapauksissa ”soita isännöitsijälle” tai ”kysy kaverilta”. Auttaminen ja avustaminen kuuluu vuokrasuhteeseen ja on sinulle mahdollisuus erottua eduksesi.

3. Reklamaatiotilanteet
Kun vuokralainen soittaa, että tiskikone ei toimi tai asunnossa on kylmä, ei reklamaatio ole aina negatiivinen asia. Enemmän kannattaa kiinnittää huomiota siihen, kuinka asia hoidetaan kuntoon. Usein on hyvä hoitaa asia kuntoon mahdollisimman pian. Jos tiskikone on hajalla niin saattaa olla järkevää käydä itse paikanpäällä katsastamassa ja toteamassa, että kone on hajalla ja tilata heti uusi. Asia ei siitä kummene ja tiskikone kuuluu kuitenkin niihin välttämättömyyksiin mitkä pitää olla. Mieti siis, kuinka tartut ongelmaan ja hoidat sen, sillä vuokralainen kiittää taas jälleen hyvästä palvelusta.

4. Muista jouluna / juhlapäivinä
Juhlapäivät ovat hyviä tilaisuuksia muistaa vuokralaista. Hyvä tapa muistaa vuokralaista vaikka jouluisin on viedä paikanpäälle viinipullo tai pieni lahjakortti arkisiin ostoksiin. Tämä jää vuokralaisen mieleen pitkäksi aikaa ja varmasti kertoo siitä myös tuttavilleen, mistä ei varmasti ainakaan haittaa ole. Vinkkinä lisäksi vielä, että tallenna sotu:n pohjalta vuokrasopimuskesta syntymäpäivät talteen puhelimeen ja lähetä vuokralaisen syntymäpäivänä joko onnitteluviesti tai pieni lahjan niin varmasti yllätät positiivisesti. Hyvä tapa osoittaa vuokrasuhteen todellakin toimivan.

5. Irtisanominen ja uuden vuokralaisen etsintä
Jossain vaiheessa tulee se tilanne eteen, että nykyinen vuokralainen irtisanoo sopimuksen ja lähtee linnun lailla pesästään. Näissä tapauksissa voi yrittää olla luova ja tiedustella vuokralaiselta itseltään, olisiko hänellä tuttuja, sukulaisia tai kavereita jotka haluaisivat tulla hänen tilalleen. Tällä tavoin voi löytää uuden vuokralaisen ilman, että on nettiin tarvinnut ilmoitella mitään. Näissä voi vielä buustata asiaa vaikka sillä, että jos vuokralainen löytää uuden asukin niin tarjoaa pienen (esim 20€) lahjakortin palkkioksi siitä. Tähän muuten vaikuttaa oleellisesti sekin kuinka olet asiakkaastasi pitänyt huolta. Jos homma ei ole toiminut alkuunkaan, niin vuokralaisella on tuskin intressejä etsiä sinulle uutta ”maksajaa”.

6. Kysy kuulumisia
Ei paljoa vaadi kysyä välillä että mitä kuuluu tai että onko kaikki asunnossa kunnossa ja oletko viihtynyt. Kuulumisten kysyminen vahvistaa sitä, että sinua aidosti kiinnostaa asunnossasi asuvan vuokralaisen tilanne. Se antaa myös sinusta helposti lähestyttävämmän kuvan.

7. Anna vuokralaisen kehittää huoneistoa
Vuokralainen asuu huoneistossa ja hänen arkensa pyörii asunnon ympärillä, joten hän on usein hyvä kertomaan mitä huoneistosta puuttuu tai mitä olisi hyvä kehittää arjen kannata. Mikäli vuokralainen laittaa esimerkiski viestiä, että asunnon kylpyhuonessa ei ole juurikaan tilaa kuivata vaatteita ja ehdottaa, josko sinne saisi asennettua seinään kuivaustelineen jolloin pyykkejä ei tarvitse kuivailla olohuoneessa tai missä milloinkin, ota vihjeestä kiinni ja hoida huoneistoon kuivausoksa. Oksan hankkiminen kaupasta ja ammattilaisen asennustyö ei paljoa vaadi. Kerro vuokralaiselle muutenkin avoimesti, että jos hän huomaa jotain jota voitaisiin yhdessä kehittää, parantaa tai korjata, niin hän voi ilmoittaa siitä sinulle jolloin voitte yhdessä miettiä ratkaisua asiaan.

8. Selvennä vuokralaisen vastuut
Itselle saattaa olla jotkin asiat päivänselviä mutta vuokralaiselle ne ei välttämättä ole. Muista kertoa vuokrasopimusta tehdessäsi ja myöskin kirjallisena täyttää sopimukseen tarkasti kohdat jotka ovat vuokralaisen vastuulla, kuten hajulukon puhdistus, palohälyttimen tarkistus jne. Kylpyhuoneeseen ei saa tehdä reikiä ja puhkoa vedeneristystä eikä ilmanvaihtokanavia saa tukkia mitenkään. Tällaisilla ohjeistuksilla pelaat varmanpäälle pitämällä ne kirjallisena sopimuspohjassa, mutta hyvä myös mainita ne suullisesti. Kerro myös vuokralaiselle, jos hän epäilee jonkin asian varmuutta niin että hän voi olla sinuun yhteydessä ja varmistaa asian.

Lataa mm. vuokratuottolaskurit sekä sopimuspohjat tästä linkistä